Η καθηγήτρια Γαλλικών, Τσολάκη Ντίνα, μας εξηγεί τι είναι το Πανελλήνιο Δίκτυο
για το Θέατρο στην Εκπαίδευση. Η ίδια έγινε μέλος το 2006, διετέλεσε πρόεδρος για 3 χρόνια και τώρα είναι μέλος του Συντονιστικού Γραφείου στη Θεσσαλονίκη και της Διοργανωτικής Επιτροπής Διημερίδας που επιμελείται και τη Διημερίδα στην πόλη μας.
«Το Πανελλήνιο Δίκτυο είναι ένα επιστημονικό σωματείο που ξεκίνησε από εκπαιδευτικούς που επιθυμούσαν να μορφωθούν πάνω στο θέατρο και κυρίως στη χρήση θεατρικών τεχνικών στα πλαίσια του σχολικού μαθήματος. ‘Έτσι, πήρε τη μορφή Σωματείου και αριθμεί 1000 μέλη.»
Στόχος του Δικτύου είναι τα σεμινάρια στους εκπαιδευτικούς ώστε να είναι σε θέση να χρησιμοποιούν τις τεχνικές αυτές στο μάθημά τους αλλά και ως εργαλείο τέχνης. «Όταν θέλουν να ανεβάσουν μια παράσταση στο σχολείο, να μην ακολουθούν παραδοσιακές, απαρχαιωμένες μεθόδους, «μάθε παιδί μου τα λόγια σου» αλλά μια λογική θέσης του θεάτρου στην εκπαίδευση, όπως αυτοσχεδιασμοί μέσα στα θεατρικά δρώμενα.»
Οι δράσεις κατανέμονται στην Παγκόσμια Ημέρα Θεάτρου, σε σεμινάρια σε διάφορες πόλεις, όπως Θεσσαλονίκη, Αθήνα, Πάτρα και Τρίκαλα που εντάσσονται στο πρόγραμμά γι’ αυτό το έτος. Σε σεμινάρια σε διάφορες πόλεις τα σαββατοκύριακα. Σταθερό καλοκαιρινό ραντεβού, αποτελεί η θερινή κατασκήνωση διάρκειας 5-6 ημερών που πραγματοποιούνταν παλιότερα στις Σπέτσες και τα τώρα στον Άη- Γιάννη, Πηλίου. Στη θερινή κατασκήνωση οι συμμετέχοντες παρακολουθούν σεμινάρια 35 ωρών.
Πραγματοποιούνται Διεθνείς Συνδιασκέψεις με συχνότητα 2 χρόνων παλαιότερα και 4 χρόνων τώρα καθώς το Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση ανήκει στον Παγκόσμιο Οργανισμό για το Θέατρο στην Εκπαίδευση στο οποίο είναι ενεργό μέλος. «Μέσα σ’ αυτό το πλαίσιο επισκέπτονται τη χώρα μας καλεσμένοι ομιλητές από το εξωτερικό που κάνουν σεμινάρια.»
Οι εκπαιδευτικοί που δείχνουν μεγαλύτερο ενδιαφέρον είναι αυτοί της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και είναι αυτοί που ανταποκρίνονται και στα βιωματικά σεμινάρια. «Ίσως, βέβαια, θα περίμενε κανείς αυξημένο ενδιαφέρον από παιδαγωγούς και εκπαιδευτικούς της πρωτοβάθμιας, αλλά αυτό δεν συμβαίνει.»
«Οι άνθρωποι που συμμετέχουν είναι άτομα με θεατρικές γνώσεις, θεατρολόγοι, ηθοποιοί και εκπαιδευτικοί. Η επιμόρφωση είναι συνεχής. Υπάρχουν άνθρωποι που έρχονται στα σεμινάρια και αλλάζει η στάση τους μέσα στη σχολική αίθουσα.»
Το «κι αν ήσουν εσύ» είναι ένα πρόγραμμα με τη συνεργασία της Ύπατης Αρμοστείας του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες. Έχει λάβει χώρα στην Αθήνα, Θεσσαλονίκη, την Πάτρα και τη Ρόδο. Έχουν εμπλακεί σ’ αυτό 210 εκπαιδευτικοί, πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας, 35 εμψυχωτές και 500 μαθητές.
Η Διημερίδα στην πόλη της Θεσσαλονίκης περιλαμβάνει 12 βιωματικά εργαστήρια. Κάποια από αυτά είναι: «Ιστορίες Διάρκειας ενός καρέ», της κ. Δημοπούλου όπου παίρνει φωτογραφίες από πρόσφυγες και δουλεύει πάνω σ’ αυτές είτε στο συναίσθημα είστε στο να πει κανείς, «κι αν ήσουν εσύ», Το πρόγραμμα, «κι αν ήσουν εσύ», «Σκέφτομαι και Γράφω» όπου συγκεντρώνονται λέξεις για τους πρόσφυγες, «Η εικόνα του πρόσφυγα μέσα από τη συνδιαλλαγή μυθοπλασίας και ντοκουμέντου: Μια βιωματική προσέγγιση της λογοτεχνίας και της ιστορίας», Πρόσφυγες και ανθρώπινα δικαιώματα: Η προσέγγιση του Θεάτρου-Εφημερίδα, μια τεχνική θεάτρου, Η ημέρα που άλλαξε τον κόσμο… (τεχνικές του Θεάτρου των Καταπιεσμένων) κ.ά.
Θα υλοποιηθούν εργαστήρια για το Μαύρο Θέατρο που θα είναι προσανατολισμένο στους πρόσφυγες.
Αυτό που τονίζει η κ. Τσολάκη είναι ότι είναι σε θέση να χρησιμοποιήσουν τεχνικές σε θεάτρου σε θέματα ρατσισμού, διαφορετικότητας, εκφοβισμού.
Στη Διημερίδα, θα υπάρχουν και εισηγήσεις, όπως αυτή από το ΚΘΒΕ για τις δράσεις του Κρατικού θεάτρου για το προσφυγικό, από τη ερασιτεχνική θεατρική ομάδα του Σχολείου Αλληλεγγύη, το θέμα των προσφύγων στην περιπατητική παράσταση, «Φωνές της Πόλης», καλλιτεχνικά δρώμενα, σκηνογραφικές και ενδυματολογικές κατασκευές με θέμα το καταφύγιο από το Τμήμα Θεάτρου της Σχολής Καλών Τεχνών, όπου συμμετέχουν φοιτητές του Τμήματος και απόσπασμα από την παράσταση, «Ελένη» του Ευριπίδη με σκηνοθέτη τον Τάσο Ράτζο.
Οι συμμετοχές στη Διημερίδα έφτασαν τις 150 οπότε έκλεισαν οι θέσεις των εργαστηρίων.
Η εκδήλωση πραγματοποιείται Παρασκευή, 4/12 (17:00-20:00) και Σάββατο, 5/12 (09:30-17:00) στο 1ο Λύκειο Συκεών (Επταπυργίου 150, λεωφορείο 23 από την αφετηρία της Πλατείας Ελευθερίας και στάση «Σχολείο» στο Επταπύργιο)
και η είσοδος θα είναι ελεύθερη.
και η είσοδος θα είναι ελεύθερη.
Αξίζει να αναφέρουμε ότι η ιστοσελίδα του Θεάτρου στην Εκπαίδευση έχει βραβευτεί παλαιότερα από την ΕΡΤ για το υλικό και τη χρησιμότητά της καθώς περιέχει περιλήψεις μαθημάτων από θεατρικά, σχέδια μαθημάτων, πρακτικά συνεδρίων.
Ο πρόεδρος του Διεθνούς Οργανισμού για το Θέατρο/Δράμα στην Εκπαίδευση κάνει λόγο για το θάρρος να παίζουμε. Η κ. Τσολάκη, αναφέρει, χαρακτηριστικά ότι, «Οι ενήλικες παίζουν δύσκολα. Πολλοί συνάδελφοι θέλουν να κάνουν πράγματα αλλά δεν το τολμούν. Δεν τολμούν να εκτεθούν απέναντι στα παιδιά. Μην ξεχνάτε, ότι το επάγγελμα του εκπαιδευτικού είναι η έκθεση.»
Πολλοί είναι εκείνοι που ταυτίζουν τη δράση του Πανελλήνιου Δικτύου για το Θέατρο στην Εκπαίδευση με τις αρμοδιότητες του Υπουργείου Παιδείας. Τα πράγματα όμως είναι διαφορετικά, γιατί πρόκειται για ξεκάθαρη ιδιωτική πρωτοβουλία.
Τα μέλη του Πανελλήνιου Δικτύου δρουν εθελοντικά, έχοντας μόνο μια συμβολική ετήσια συνδρομή των 25 ευρώ για τα έξοδά τους. Τέλος, μια σημαντική δράση τους είναι η έκδοση του περιοδικού τους που υλοποιείται από επιστημονική ελληνική και ξένη επιτροπή και μετρούν ήδη 15 τεύχη.
Μπορούμε να αναζητήσουμε το Δίκτυο στα γραφεία τους, Βενιζέλου 30 και στην ιστοσελίδα τους.«Οι άνθρωποι που συμμετέχουν είναι άνθρωποι που δίνουν και μοιράζονται.», φαίνεται να είναι το μήνυμα του Πανελλήνιου Δικτύου για το Θέατρο στην Εκπαίδευση.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου